Bygglov och tillstånd
Innan byggnationen kan påbörjas krävs det att nödvändiga tillstånd är på plats. Denna fas innefattar ansökan om bygglov och andra relevanta tillstånd.

Så navigerar du i regelverket
1. Bygglovsansökan
Vi på Götenehus tar fram bygglovsritningar som inkluderar planritningar, fasader, sektioner och en situationsplan där huset är inritat på tomten. Du behöver beställa en nybyggnadskarta från kommunens bygglovsavdelning, vilken används som underlag för situationsplanen. Dessa handlingar, tillsammans med bygglovsansökan, lämnas in till kommunens byggnadsnämnd för behandling. Kommunens handläggningstid är vanligtvis cirka tio veckor.
2. Kontrollansvarig
Enligt Plan- och bygglagen ska du som byggherre anlita en kontrollansvarig (KA). Denna person ansvarar för att kontrollera att byggnationen följer gällande regler och upprättar en kontrollplan för projektet. KA bör utses i samband med bygglovsansökan.
3. Tekniskt samråd och startbesked
Efter att bygglov beviljats kallar byggnadsnämnden till ett tekniskt samråd där du, din kontrollansvarige och representanter från kommunen deltar. Under detta möte går man igenom projektets förutsättningar och kontrollplanen. När allt är godkänt utfärdar kommunen ett startbesked, vilket ger klartecken för att påbörja byggnationen.